Måste värna om samarbetet mellan industri och akademi

Publicerad 28 juni 2017
Text: Anette Bodinger

Claes Erixon, forsknings- och utvecklingschef på Scania. Foto: Gustav Lindh / Scania
Claes Erixon, forsknings- och utvecklingschef på Scania. Foto: Gustav Lindh / Scania
– Svensk fordonsforskning är i toppklass. En av anledningarna är den tuffa inhemska konkurrensen. Det är helt unikt att ett litet land som Sverige lyckats fostra två av världens mest framgångsrika lastbilsföretag, säger Claes Erixon, forsknings- och utvecklingschef, Scania.

Claes Erixon axlade rollen som forsknings- och utvecklingschef på Scania för lite drygt ett år sedan. Med sig i bagaget har han mer än 20 år i bolagets tjänst.
– Jag tog civilingenjörsexamen i teknisk fysik vid KTH 1994 och sökte mig direkt till Scania i Södertälje. Under mina år på företaget har jag haft uppemot tolv olika tjänster, främst inom utvecklingssidan.
Med det perspektivet i ryggen konstaterar Claes Erixon att Sverige har en fordonsforskning i världsklass.
– Vi är fantastiskt duktiga i Sverige. Jag är övertygad om att en av anledningarna är den tuffa inhemska konkurrensen, inte minst vad gäller tunga fordon. En annan viktig anledning är de nordiska förhållandena som har drivit oss att utveckla kundapplikationer och fordon för väldigt tuffa miljöer.

Samarbete med akademin
För att Sverige ska kunna fortsätta vara framstående inom forskningen på fordonsområdet menar Claes Erixon att det är viktigt att värna om samarbetet mellan industri och akademi.
– Jag tänker bland annat på FFI – Fordonsstrategisk Forskning och Innovation, som är ett samarbete mellan staten och fordonsindustrin om att gemensamt finansiera forsknings-, innovations- och utvecklingsaktiviteter. Den här typen av samarbeten är oerhört viktiga för branschens framtid.
Under senare år har det kommit in nya teknikområden inom fordonsforskning och fordonsutveckling.
– Rent allmänt har fordonsforskningen under senare år allt mer koncentrerats mot säkerhet, klimat och miljö. Det har inneburit att elektrifiering samt uppkopplade och autonoma fordon har fått större fokus, med allt vad det innebär i form av batteriutveckling, realtidssystem, sensorteknik, och så vidare. Inom fordonsindustrin ser vi förstås gärna tillämpad forskning och saker som har något kort­are implementeringstid. Men det behövs även grundforskning, vilket ju är en förutsättning för att få till någon tillämpad forskning, fastslår Claes Erixon.

Vilka av följande företag är viktigast för Sveriges framtid inom forskning och innovation? Ange gärna flera.
industri_graf
Om undersökningen
Undersökningsresultatet är hämtat från Framtidens Karriär – Ingenjör som också ges ut av NextMedia. Undersökningen är gjord mot ett slumpmässigt urval av yrkesverksamma civil- och högskoleingenjörer den 1–2 juni 2017. Statistisk felmarginal: 2,5–4,0 procentenheter.